Egy élő rocker közösség

Rock Lyuk Szigetszentmiklós

Egy beszélgetés...

2015. február 05. - RockLyukSzigetszentmiklós

Ezt most kaptuk, gondoltuk közzé tesszük, hiszen telis-tele van értlemes, jó gondolatokkal a szórakoztató-ipar területére vonatkozóan...

Újévi jó tanácsok egész évre. 

Beszélgetés egy kávé mellett Belanka Janival az Elefántban.

A tanácsokat önmagamnak való segítségként olvasom, ti is úgy vegyétek, mint amiket olyan valaki mondott, aki a mai világban bizonyított, létrehozott valamit ami működik, hisz minden zenész tudja hogy az Elefánt lassan 10 éve sikeresen üzemel. Nekem nagyon hasznos beszélgetés volt. Köszönöm!

(a kép illusztráció)

Hogy jött az Elefánt ötlet?
- Amikor elkezdtem az egészet, akkor megfogadtam valamit. Elkülönítettem egy bizonyos tőkét, és azt mondtam, hogy ezt én rááldozom, és 2-3 év múlva meglátom, hogy hova jutunk. Ugyan meggazdagodni nem gazdagodtunk meg, de észrevettem, hogy a városban egyre többen ismerik a helyet, mert egy állandóság alakult ki.

Hol tartotok most?
- Az Elefántban eljutottunk odáig, hogy nem vendégeink vannak, hanem barátaink, ami egymás tiszteletéből áll. Nálunk kiemelt szerep jut a közösség építésének. Tudod, én úgy látom, hogy a zenekarozás is egy hosszú időn keresztüli áldozat vállalás, egy vállalkozás. Ha jól csinálod, életben maradsz, ha nem, akkor életed végéig a garázsban fogsz pötyögni. Két fontos dolog még, a kitartás, és az alázat, ezekhez nem kell sokat hozzáfűzni. Vannak még a megfizethetetlen dolgok, amikor tudod, hogy jó dolgokat csaltál az emberek lelkébe.

Milyen gondolatokkal indult az Elefánt?
- A célom az volt, hogy aki itt fellép, annak jelentsen valamit az, hogy itt megjelenik. Hogy jó érzés legyen itt fellépni, legyen egy szint. Legyen egy vágyódás a zenekaroknál, legyen egy bizonyos rang, hogy itt játszhatnak. Érezze a zenekar hogy ez nekem mennyire fontos, érezze a zenekar hogy a közönségnek mennyire fontos, és érezze maga a zenekar is ennyire fontosnak a saját produkcióját. Érezze, hogy nem véletlenül keveredtek erre a színpadra, itt valamiféle minőséget vár el mindenki mindenkitől. Ide jó tartozni. Jó a közeg, zeneértő, zenekedvelő közönség van.

Miért van az, hogy a vendéglátóhelyek csak keveset fizetnek egy-egy fellépésért?
- Egy tény, ami a legfontosabb. Sajnos az élőzenei produkciók bemutatásából ma már egy vendéglátóhely sem él meg. Talán egy követhető példa az Elefánté, a klub, a klub-osodás. Tegyük fel hogy jön egy neves zenekar 2-300 km.-ről és mi szedünk egy bizonyos összegű belépőt. ( amit nem is tud mindenki megfizetni ) Sajnos egy teltházas buli ellenére sem jön össze annyi a belépőkből, hogy egy ilyen zenekart megfizessünk. Akármilyen népszerű, híres előadókról van szó, nem tudsz akkora bevételt szerezni, hogy kifizesd a zenekar költségeit. Sajnos országos problémáról van szó, ez sehol nem működik. Klubosodás nélkül egy vendéglátó hely folyamatosan minuszban lenne, azaz nem tud üzemelni.

Ennyire drámai lenne a helyzet?
- Nem gondolom, hogy ez dráma, inkább piac. Biztosan lehet találni olyan művelődési házakat, ahol nagy összegek vannak félretéve a koncertező zenekaroknak, de akik vendéglátóhelyen szeretnének koncertezni, azoknak tudniuk kell, hogy a bevételek sokszor nem érik el a fenntartáshoz szükséges összeget, e miatt kell a szemléletváltás.
Nem lehet elvárni, hogy a vendéglátóhely dolgozzon helyettem, kofáskodnom kell. Tehát a vendéglátás, és egy kulturális központban való megjelenés két különböző dolog. Más az elvárása a közönségnek is. Egy kultúr központ kevésbé nyereségorientált, a vendéglátó hely viszont igen. Én csak az Elefánt Klub, mint vendéglátóhely részéről tudok nyilatkozni, a többi koncerthely megoldásaiba nem igazán látok bele, de nálunk minden kiadott forintnak meg kell legyen a másik oldala.
Azt tanácsolom kérdezz meg más csabai vendéglátós program helyeket is.

Értem. Akkor pontosan mi is az a klubosodás ami ezen segíthet?
- Nem elég a bevétel, hanem külső forrás is kell. Kell a közösség ereje. Kell alakítani egy Klubot, és hivatalossá, civil szervezetté kell váljon, tagdíjjal. Mellette pályázatokat kell írni, és olyan támogatókat kell keressen magának az objektum, akik besegítenek egy-egy produkció finanszírozásába. Támogatókat szerezni nagyon nehéz. Nagyon neves, színvonalas előadókat kell hívni ahhoz, hogy találjunk valakit. Magyarországon kevés olyan vendéglátóhely van ahol rendszeresen színvonalas koncertek lennének,
Itt megint az jön, hogy nagyon sok pluszt kell csinálni.

Régebben több napon is volt élőzene az Elefántban, ma mintha megritkult volna?
- Igen, erről beszélek, kb. ennyit bír el a hely, ezt is úgy, hogy a Blues Klub besegít, tehát ezért is kellett a Klub.

Tehát három lábon működik az egész élőzenés ügy, vendéglátás, klub, támogatók?
- Igen, ha csak egy láb van, akkor az a hely nem hogy zenekarokat nem tud megfizetni, de néha még önmagát sem tudja eltartani.

Egy zenekar hogy tud beférkőzni egy helyre?
- Találni kell egy olyan vendéglátó helyet ahol ki tud alakítani egy klubot.

Klubot? Olyat, mint amiről az előbb beszéltünk?
- Nem, itt nem civil szervezetről van szó, itt a klub azt jelenti, hogy egy zenekar havi rendszerességgel lép fel azonos helyen. Természetesen elhívja az összes barátot, családtagot, ismerőst. Csapatot épít. Kialakít magának egy rajongói tábort, egy klubot.

Ehhez azért olyat kell nyújtani amire havonta kíváncsiak nem?
- Persze, ez rengeteg munka már a fellépést megelőzően is, de ezt lehet a facebookon népszerűsíteni, később akár rádióriport is készülhet, hogy nekünk van egy valamilyen klubunk, ahol havi rendszerességgel lépünk fel itt és itt. Pl nálunk az Elefántban is van ilyen, és ez nagyon jól működik a Hevesi Happy Band-el, ezért merem ezt ajánlani. Természetesen ahhoz hogy egy zenekar havonta megjelenjen, elengedhetetlen a folyamatos megújulás, az egyre jobb szereplés, újabb és újabb ötletek, stb,..stb, különben a harmadik alkalommal megfullad az egész.

Ez a klubosodás mire lehet jó még egy zenekarnak?
- Pl ha egy másik klub szeretné meghívni az adott zenekart, vagy egy kocsmában kéne játszani, vagy egy partin, netán egy esküvőn, akkor a zenekar azt mondja hogy nézzétek meg a honlapunkat, a faceoldalunkat, a youtube-os klippjeinket, stb, de akár élőben is megnézhettek minden hónap ezen és ezen napján. Ezt is azért mondom, mert ez a dolog is működik, egész nagy távolságból képesek leutazni, csak azért hogy élőben lássák milyen zenekart vesznek meg, hisz a net csalóka, mindenki olyan studió munkát tesz fel amire csak pénze van, és lehet hogy élőben a fele sem igaz. Ez a helynek is jó, tehát oda-vissza működik. Egymás érdekeit szolgáljuk.

Akkor ez egy érdekházasság?
- Igen, jól érted, ez egy oda-vissza működő érdek-kapcsolat. Egy közös érdek, mindenkinek érdeke, mindenkinek fontos. Családi, anyagi, kultúrális, jótékonysági, stb. érdek, de érdek, ami motivál.

Mit tehet még egy induló zenekar önmagáért, saját sikeréért?
- Akár sztárvendéget is elhívhat magának egy klubozó csapat.

Pontosan miért is jó ha sztárvendéget hívnak maguk mellé a kezdő zenekarok?
- Lehet hogy a gázsi kevesebb, vagy akár nem is jut, mert elvitte a ,nagy név' de az adott zenekar folyamatosan ott van, sokan megismerik akik a sztárra jöttek, és legközelebb már akkor is jönnek mikor ,csak' a csapat van. Ez megint mindegyik félnek jó, a zenekarnak, és a helynek is.

Mennyi pénzt kérjen egy állandó helyen klubozó zenekar?
- Itt az Elefántban senkitől nem várjuk el hogy ingyen zenéljen, sőt, országos szinten is elfogadható gázsikat fizetünk. Mégis azt ajánlom, hogy senki ne ragaszkodjon a fix pénzhez. A belépőkből elég szép summa összejön, ami a zenekart illeti. Vegyük ezt úgy, mint egy megméretés. Hónapról-hónapra tudom-e magam mellett tartani a közönségemet? Esetleg tudom-e növelni a rajongói táboromat? Ezt akár dokumentálhatom is, hogy lássam éves szinten az alakulást. Nézzük vendéglátós oldalról, melyik zenekart látom szívesen? Hát azt aki behozza a közönséget.

Értem, de mit tesz az Elefánt egy adott zenekar érdekében?
- Minden energiát mozgósítunk, hogy az adott zenekart reklámozzuk írásos, nyomtatott formában, neten, újságcikkben, online vonalon, de egy hétköznapi beszélgetéskor is a vendégeket folyamatosan informáljuk, hogy most ez és ez a zenekar lesz, gyertek. Aztán itt helyben is van egy programtáblázat, hónapokkal előre megírva. Mindenképp leírok a zenekarról valamit, mert ez nekem fontos, ez nekem az érdekem, és úgy gondolom hogy a zenekarnak is ugyanez az érdeke.

Ezt hogy érted?
- Ha én ezeket megteszem, akkor a zenekaroktól is ezt kérem, hogy az átlagtól jóval többet jelenjen meg a maga fórumain, és kérje meg az ismerőseit, hogy ők is adják tovább az információkat.

Mi az amit pluszban tehet egy csapat?
- Nem elég hogy a zenekar leírja a nevét, a tagokat hangszerekkel, és ez a max amit elküld egy helynek, hogy az csináljon belőle egy plakátot. Nem, ez nem elég. A zenekar összes tagja el kell hogy adja magát. Pláne ha nem egy közismert zenekarról van szó, akkor mindenképp kell egy leírás a zenekarról, egy történet. Kell egy jó sztori, a nagyok is így csinálják. Pl: Tátrai eltörte a nyakát, /persze nem direkt/ de felépült, és ilyen jól még soha nem játszott. Az nem elég ha ide jön egy zenekar és azt mondja hogy ő neki csak az a dolga hogy zenéljen. Ez szép és jó, de akkor a vendéglátónak is csak az a dolga hogy kiszolgálja az embereket a pultnál.

De akkor ki fogja megtudni, hogy valamikor, valahol lesz egy program?
- Hát ez az, a vendéglátós amellett hogy legjobb tudása szerint kiszolgálja a vendégeit, el kell hogy adja magát, és ezzel együtt a zenekart is el kéne hogy adja. Talán ugyanezt elvárhatjuk a zenekartól is, ugye?

Szóval mindenkitől valami plusz dolog kell?
- Igen. A csabai piacot tudnám példaként mondani. A jó kofa folyamatosan ajánlgatja a portékáját, a másik meg csak bambul, és csodálkozik, hogy az övét nem veszik. A kofa hamarabb eladja a kevésbé jó áruját is, mert tesz érte, mert ad valami pluszt. Tehát a leghalkabb, legszerényebb zenekari tag is kofa kell hogy legyen, ha vendéglátó helyen akar zenélni. És azt tanácsolom hogy ha most „kofának" érzed magad, akkor ezután még nagyobb kofa kell hogy legyél.

Régebben ezt menedzser végezte, most mi legyünk magunk menedzserei?
- Igen, mert ma már nem elég hogy művész vagy, megvetted a hangszert, és próbára jársz. Nem elég. Nem kell nagy csodákra gondolni, de nem lehet ölbe tett kézzel ülni. Vagy egy rátermett ember kell a zenekarban, aki ezt profin csinálja. Akár pénzzel is lehet honorálni a fáradtságát, pl fejenként nem 10 ezer forintot keresünk, csak 9-et, és egy ezres megy a szervezőnek, de ha senki nem akar plusz munkát végezni a zenekarban, akkor találni kell egy menedzsert, akinek százalékot fizet a zenekar. Amúgy a reklámos szakember nem csak viszi a pénzt, sőt, ha jól felépít egy rendszert, akkor bizony hozza.

Milyen helyeken érdemes fellépni?
- Én csak vendéglátóhelyi tapasztalattal rendelkezem, meg kell találnod a zenekarod stílusának való helyet, pl az Elefánt a blues környéki közönséget vonzza, a mulatós stílus távol áll tőlünk, mint ahogy a nagyon elvont jazz-re is nehéz itt közönséget találni. Keresd meg a magadnak való helyet, és kiderül mennyire tudsz megújulni az állandó rajongó táborodnak. Egy lagziban minden héten más-más közönség van, talán kevesebb megújulás kell, de az állandó közönség hamar rád un, ha ,csak' jól zenélsz. Egy klubban gyorsan kiderül mennyire vagy eladható.

Mi az a plusz, mi a titok, mitől kell egy zenekar, és mitől nem?
- Mi az Elefántban is kitaláltunk valami pluszt, a belépésnél kis kupica pálinka, szünetben kis kolbász, kis kenyér. Ugyanígy a zenekarok is kitalálhatnak sok-sok kis apróságot, nem tudom mit, nem látom át a zenekari oldalt, de biztos vannak lehetőségek. ( nem kolbász és pálinka ) Pl mondjuk kell egy olyan ember aki meg tudja szólítani a közönséget, egy frontember, mint pl a Hevesi Imi, de ez nem az én feladatom hogy kitaláljam. Tehát ha mi ilyen pluszokat hozzáteszünk, akkor a zenésznek is észre kell vennie, hogy van dolga a saját szűk feladatán kívül is.

Mégis miért nem elég, ha én egy zseniális művész vagyok?
- Azzal sincs baj ha nem akarunk plusz dolgokat, de akkor ne legyenek elvárásaink. Tegyük fel, hogy mindenki csak a dolgát végzi pluszok nélkül. Kb 10 ember lesz személyzettel együtt a koncerten. Mitől várjuk, hogy 110-en legyenek, mikor senki nem tett semmit? Na most ha 10 ember van, akkor legközelebb az a zenekar azon a helyen már nem fog kelleni, ez nyilvánvaló. Amúgy ha mindenki megtett mindent a reklám ügyében, és mégis kevesen vannak, még lehet fergeteges bulit csinálni, úgy hogy legközelebb is hívják a csapatot. Tudomásul kell venni ,hogy egy vendéglátó helyen való szereplés egymás érdekeit szolgálja. A közönségnek muszáj, hogy jól érezze magát, hogy eljöjjön legközelebb is, a vendéglátónak és a zenekarnak muszáj maximumot produkálni, hogy a közönség jól érezze magát. Ha a közönség jól érzi magát, meg van a bevétel a zenekarnak és a helynek. Ha nem, akkor senki nem jár jól. Egymás érdekeit szolgáljuk, ezt nem győzöm elégszer hangsúlyozni.

Mindenkinek egyre kevesebb a pénze, nem így látod?
- Igen is, meg nem is. Nekem ezt a helyzetet nem kell megmagyaráznom. Hiába siránkozom, hogy nincs pénz, nekem úgy kell csinálnom a vendéglátást, hogy erre legyen pénz. A zenekaroknak ezért érdemes olyat csinálni, hogy 100 ember jöjjön rendszeresen a koncertjükre, és akkor a ,nincspénz' ellenére ők mégis keresni fognak.

Értem, de azért érzitek a hó végeket nem?
- Nézd, ha előre úgy látom hogy ez a zenekar nem olyan ismert, amúgy is rossz idő van, a városban máshol is van hasonló rendezvény, hó vége van, stb, tehát sok hátráltató tényező van, én akkor is ugyanolyan lelkiismeretesen megteszem a szokásos dolgaim. Folyamatosan szórom a face book-ot, berendezem a színpadot a zenekar méretétől függően, elrendezem a székeket, asztalokat, szelem a kolbászt, töltöm a pálinkát, stb-stb. Ezeket mindig megcsinálom, még ha fele annyi közönségre számítok akkor is. Ők nem érezhetik úgy hogy itt kisebb produkció lesz, vagy mivel ők kevesebben vannak így nem ugyanolyan fontosak. Dehogy nem, ugyanolyan fontosak. Fontos számomra hogy mindig úgy zárjam az estét hogy mindent megtettem, rajtam nem múlt semmi.

Akkor mi zenészek se tétlenkedjünk, ha jól értem?
- Erről van szó. Ahogy sorolom az én dolgaimat, hogy miket találtam ki, úgy a zenekaroknak is ki kell találni sok mindent, áldozatot kell vállalni. Kevés, ha egy zenekar jól játszik, hisz a net tele van jobbnál-jobb dolgokkal, az emberek hozzá vannak szokva a jóhoz. Itt is kell valami plusz. Legyen e-mail címem, legyen face címem, telefonos elérhetőségem, legyen hanganyagom, videó anyagom, legyek a youtube-on, tudjak mit küldeni egy szervezőnek, vendéglátóhelynek.
Az egyik legfontosabb a személyes kapcsolatfelvétel a hellyel!

Nem elég egy e-mail ajánlás?
- Nem, sőt a youtube-os link se egy utolsó rossz telefonos felvétel legyen, amit egy próbahelyen bütyköltek össze. Hozzám is naponta jönnek az anyagok, és amikor van egy jó bevezető szöveg amivel azonnal megfognak, azt aztán szívesen meghallgatom. Amikor csak annyit írnak hogy hello, megbeszéltük, itt a link, akkor egy kicsit élettelennek tűnik az egész, de ha azt írják, hogy itt van egy különleges valami amin sokat dolgoztunk, és ezt ezért és ezért érdemes meghallgatni, akkor kedvet kap az ember, hogy talán talált egy olyan zenekart, akikben ott van az a sokat emlegetett plusz.

Tehát mielőtt a közönséget megnyerem, a helynek kell tudnom eladni magam?
- Igen, ha az érdektelen hozzáállásod nem fogja meggyőzni a helyet hogy te kellesz oda, akkor a válasz is hasonlóan érdektelen lesz: köszönjük Emese, majd értesítjük...

De mi van a régi mondással, hogy jó bornak nem kell cégér?
- Még a legjobbnak is kell, nézd meg a legnagyobb cégeket, nem szűnnek meg reklámokkal bombázni minket, nem véletlenül. És itt nincs megállás, ha a hely megvette a zenekart, akkor még a színpadról is árulni kell magad, eladni a közönségnek. Nem elég jól játszani, meg kell fogni az embereket. Szerintem ezt gyakorolni kell otthon, akár úgy mint a színészek, tükör előtt. Mert ha csak egy kis társaság is összejön egy klubban, és te meg tudod fogni őket, akkor lehet hogy a második szám után oda csörögnek a haveroknak, hogy gyertek le, mert van itt egy marha jó zenekar.

Nem tudnál valami bátorítót is mondani?
- Nem nagyon. Tudod, ma kevés ha egy zenekar jól játszik, hisz a net tele van jobbnál-jobb dolgokkal, az emberek hozzá vannak szokva a jóhoz. Itt is kell valami plusz. Nagyon nehéz azt mondani, hogy az ahogy én zenélek az egy csoda, és nekünk nincs is másra szükségünk csak hogy zenéljünk. Az internet tele van olyan csoda zenekarokkal, akik magasra tették a lécet. Tök szuper zenék, zenészek, zenekarok, klippek. Nehéz felvenni a versenyt. Szinte meg sem lepődünk egy nagyobb dolgon, amin régen ámuldoztunk. Természetes hogy naponta több csodagyerek, aranytorkú fix-faktoros, stb van a facen. Csak lapozgatni kell egymás után.

Kezdek borúlátó lenni, ugye csak ugratsz?
- Dehogy is. Amikor a közönség kezd elmenni, annak ellenére hogy befizette a belépőt a koncertedre, az egy nagyon komoly jelzés. Ha belépőt fizetett valaki, ott vannak elvárásai megtisztelte a fellépőt, aki a színpadon áll, azzal hogy megvette a belépőt. Legyen minden fellépésed különleges, legyen oka minden egyes estédnek.

Vannak-e fellépő ruhára vonatkozó tanácsaid?
- Nem, ebbe nem szólnék bele. Bár egyszer régen, amikor Ádám fiamék felléptek a zenekarukkal, kitaláltam, hogy milyen jó lenne nekik egy elefántos póló. Erre a fiam finoman értésemre adta, hogy apa, ez nem lakodalom, hogy öltönyben legyünk. Szépen felöltözünk, de nem akarunk egyformában lenni.

Uniformis. Tényleg hogy is volt az egyen öltözet régen?
- Ja? Egyen nyakkendő, egyen köpeny, egyen frizura, de én is rájöttem, hogy az egyen öltözettől iskolás érzete lesz az egésznek, lagzis szaga lesz, ami elveszi a laza hangulatát a produkciónak. Egy party zenekar aki olyan helyre megy ahol a felső tízezer van, és a zenekar világslágereket játszik, ott valószínűleg szmoking lesz az egyen öltözet. A zenekar megtiszteli a közönséget a megjelenésével. Ha ugyanez a party zenekar másnap egy főiskolás buliba lesz hivatalos, ahol alternatív zenét kell játszani, hááát... ott a szmoking ,fura' lesz, és egy rövid gatya tornacipővel hitelesebb lesz a stílushoz, a feelinghez.

Esetleg mondanál egy utolsó mondatot?
- Mindig tanulunk, valahol vagyunk az úton, haladunk a cél felé...

Kb. egy órás beszélgetés volt, ami egész évre való jó tanácsokkal látott el. Köszönöm!

Eredeti forrás link

***

Kiegészítés by Rock Lyuk:

A fenti interjúban egy élő "probléma" látható, bár nem feltétlenül gondolkodunk hasonlóan a megoldásokat illetően - ahogy ez látszik az egyéb bejegyzéseinkből is a témában - mi mindenkit szívesen látunk, ha megéri és erre van egy koncepciónk, aminek az alapja a kompromisszum a zenekarokkal! Az interjú egyébként tanulságos, köszönjük!

Zárszóul álljon itt egy dal, jelezvén, hogy végtére is: mi a cél?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rocklyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr767145053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása